„Mamo, obudź się”, czyli o uważności rodzica

228H.jpg

Tytułowymi słowami zwróciła się do mnie moja dwuletnia córka, kiedy siedziałyśmy wspólnie na przystanku, ona – obserwując świat, ja, korzystając z chwili jej bezruchu – pisząc maila na smartfonie.

Mamo, obudź się.

Niesamowicie mnie to poruszyło – a więc to właśnie tak odbiera mnie, kiedy grzebię w sieci, kiedy wydaje mi się, że na facebooku na pewno właśnie stało się coś, co koniecznie wymaga mojej obecności. Jakbym spała.

Czy chcę być obecna w życiu moich dzieci „na śpiąco”? Czy sama fizyczna obecność wystarcza do tego, aby dzieci czuły się zaopiekowane, aby wiedziały, że ktoś przy nich jest? Cóż, dla mnie odpowiedź mojej córki na te pytania była jasna – potrzebuje mnie obecnej na 100%, bez telefonu, tableta, ekranu między nami.

Ogromnie to jest trudne, myślę, że nie tylko w relacji z dzieckiem, ale z każdym człowiekiem. Zakładam, że jednak nikły procent z nas jest chirurgami, strażakami czy prezydentami. A jednak tak trudno jest być na 100% tu i teraz. Nie zajmować się sprawami świata, nie planować i nie rozpamiętywać – być w tym momencie z tą osobą. Może całkiem małą, która chce nam dziesiąty raz opowiedzieć, że bawiła się z Izą.

Staram się. Przeczytać do końca książeczkę, przejechać tramwajem gadając o treningu na basenie, nie wyciągać smartfona z torebki po przyjściu do domu. Trudne, ale powoli odkrywam, że owszem, chcę być non stop połączona. Tylko może niekoniecznie z internetem.

Biorę udział w akcji „Rodzice uważnie obecni” – w jej ramach powstał ten wpis, ale również moja oferta darmowych konsultacji psychologicznych, z których możecie skorzystać 26 października – a więc już jutro! – wystarczy zapisać się wysyłając maila na psycholog.czajkowska@gmail.com

 

Skomentuj

